Bledské jezero a okolí

02.07.2016

Původně jsem o Slovinsku letos vůbec ani nepřemýšlela. Ale to si tak jednoho dne jedu do práce, čtu si svůj oblíbený časopis o cestování a na celé dvojstraně mě uchvátí fotka jezera s ostrůvkem uprostřed a na pozadí panorama hor. No a tak nějak se mi v hlavě zrodil plán, který jsem zrealizovala začátkem července.

Bohužel v tyto dny již musíte počítat s plnou turistickou sezónou, ale to se nedá nic dělat.

Bledské jezero a NP Triglav se nachází v regionu Gorenjska. Pro cestu tam jsme z Rakouska zvolili cestu přes průsmyk Loibllpass. Moje bleška (ofiko Citroen C1) teda dostala docela zabrat, ale zvládla to.

Ubytování jsem zvolila v malém městečku Lesce, které je 4 km od Bledu. Jednalo se sice o hostel (více info níže), ale na přespání dostačující. Hostel se nachází v budově bývalého kláštera.

První den nás přivítal vytrvalým celodenním deštěm. Nicméně i tak jsme vyrazili poznávat krásy malebného městečka Škofja Loka, které patří mezi nejkrásnější a nejstarší sídla ve Slovinsku. Vyrazili jsme na kopec k hradu a pak si prošli malé historické centrum přes Mestni Trg, kde jsou nádherné domy z 16. století.

Jelikož stále pršelo, tak jsme se cestou stavili na výborný oběd plný slovinských specialit v Gostilna Marinšek v obci Naklo.

Posilněni jsme pak pokračovali ve stálém dešti do městečka Radovljica. Bohužel jsme vlivem počasí byli ochuzeni o nádherný výhled na Alpy včetně Triglavu. Tak jsme se museli spokojit s procházkou po centru města, které je tvořeno největším lákadlem a to hlavním náměstím Linhartov Trg. Toto náměstí lemují domy z 16. století, které si dodnes zachovaly téměř nezměněnou podobu. Doporučuji se na kraji náměstí zastavit v turistických informacích, kde si můžete vzít mapu s popisem jednotlivých domů včetně jejich zajímavostí.

Na druhý den už nás ráno probouzel svit slunce a usilovné zvonění zvonů z vedlejšího kostela. Tento kostel byl naše noční můra, protože zvonění zvonů se konalo každou čtvrt hodinu v podobě jakési téměř zvonkohry. To začalo v sedm ráno a končilo v deset večer.

Posilnění snídaní v podobě čerstvého pečiva a čerstvé kávy na břehu řeky Sáva Bohinjka jsme vyrazili k Bohinjskému jezeru. Nedaleko jezera jsme navštívili krásný vodopád Savica ( slap Savica). Připravte se na slušný výstup nejprve do kopce ke vstupu a poté po více jak 500 schodech. Ale stojí to za to. My měli štěstí, že i den předem vydatně pršelo, takže to byl úchvatný pohled.

Od vodopádů jsme se vrátili k Bohinjskému jezeru, které patří mezi nejhlubší jezera ve Slovinsku. Křišťálově čistá voda doslova lákala ke koupání a tak jsme se převlékli do plavek, vzali pejsky a vyrazili k vodě. Pokud se vydáte od vodopádů Savica u kostela vlevo, dojedete o kousek dále k odbočce doleva, která značí parkoviště a koupaliště. Sem zajeďte. Je to místo mnohem klidnější než u silnice na Bled a navíc dlouhá pláž Vám rozhodně zajistí klidné místo jen a jen pro Vás. Místo je to opravdu kouzelné a pro mne rozhodně více autentičtější než Bledské jezero, které je neskutečně přeplněné. Pokud se sem vydáte, dáte mi za pravdu.

Po krásném relaxování u Bohinjského jezera jsme se cestou zpět zatavili v Bledu a jak si nejlépe vychutnat pohled na Bledské jezero než z nádvoří středověkého hradu přímo na skále nad jezerem.

Dominantou jezera je bez pochyby ostrůvek s kostelem Nanebevzetí panny Marie. Lokalita patří mezi velmi populární a nejnavštěvovanější lokality Slovinska a je třeba s tím počítat. Místo bylo v tuto dobu opravdu přeplněné. Což už pak pro mě trochu ztrácí na atraktivnosti. Ale stačí vyrazit jen kousek dál do okolí a jsme doslova v ráji.

užitečné informace

Ubytování .....Hostel 1 A Adventure v Lesce ( 4 km od Bledu) 48 EUR za 2 lůžkový pokoj se snídaní, sdílené WC a koupelna, pejsci zdarma